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Results from more than 13,000 Weight-Bearing CT scans over 6.8 years. Impact on costs, radiation exposure and time spent
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Results from more than 13,000 Weight-Bearing CT scans over 6.8 years. Impact on costs, radiation exposure and time spent

Martinus Richter, Francois Lintz, Cesar de Cesar Netto, Alexej Barg, Arne Burssens and Scott Ellis
Fuss & Sprunggelenk, Vol.18(3), pp.185-192
09/2020
DOI: 10.1016/j.fuspru.2020.05.001
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https://doi.org/10.1016/j.fuspru.2020.05.001View
Published (Version of record) Open Access

Abstract

The purpose of this study was to assess the benefit of using Weight-Bearing CT (WBCT) instead of radiographs (R) and/or CT in a foot and ankle center regarding time spent for image acquisition, radiation dose, and cost effectiveness. All patients who obtained WBCT (PedCAT) from July 1, 2013 until March 15, 2020 were included in the study. Age, sex, primary pathology were analyzed. All parameters were compared between the time period using WBCT (yearly average) with the parameters from 2012, i.e. before availability of WBCT. The time spent for image acquisition (T) and radiation dose (RD) was calculated based on measured values from previous studies. For analysis cost effectiveness, device cost, reimbursement and working time cost of radiology technicians were taken into consideration within the local circumstances. 13,156 WBCT scans were obtained in 5,798 patients (5,798 (44%) before treatment; 7,358 (56%) follow-up; mean age, 52.2; 46% male). Primary pathologies were forefoot deformities (n=1,189 (21%) and ankle instability/cartilage defect (n=832 (14%)), and hindfoot deformity (n=765 (13%)). 1,935 WBCT scans were obtained on average yearly, and 10.2 CTs (WBCT group). In 2012, 1,850 R and 254 CTs were obtained (R(+CT) group). Yearly RD was 4.3 uSv for WBCT group and 4.8 uSv for R(+CT) group (difference 0.5 uSv decrease with WBCT 10%, p<0.01). Yearly T was 113hours in total (3.5minutes per patient) for WBCT group and 493hours in total (16.0minutes per patient) for R(+CT) group (difference, 380hours, decrease with WBCT, 77%, p<0.01). Yearly profit was 53,543 Euro for WBCT group, -723 Euro for R(+CT) group. 13,156 WBCT scans in 5,798 patients as substitution of R(+CT) over a 6.8 year period at a foot and ankle center resulted in 10% decreased RD (minus 0.5 uSV on average per patient). Yearly T decreased 380hours (77%) in total (12.0minutes per patient). Yearly financial income increased more than 54,000 Euro in total (58 Euro per patient). RD decreased despite higher radiation dose for WBCT than for R alone, based on substitution of a high number of CTs by WBCT. Other centers with low usage of CT might not decrease RD by substituting R alone by WBCT. Ziel dieser Studie war die Analyse der Auswirkungen von 3D-Röntgenbildgebung mit Belastung (WBCT) anstatt von konventionellen Röntgenbildern (R) und/oder CT in einem Zentrum für Fuß- und Sprunggelenkchirurgie der Maximalversorgung hinsichtlich Strahlenbelastung, Zeitbedarf und Kosteneffektivität. Alle Patienten bei denen WBCT (PedCAT, Curvebeam, Hatfield, PA, USA) von 01.01.2013 bis 15.03.2020 wurden als WBCT Gruppe in die Studie eingeschlossen, und alle Patienten bei denen R und/oder CT 2012 erfolgte (RCT Gruppe). Alter, Geschlecht, primäre Pathologie, Zeitaufwand Bildakquisition (T) und Strahlenbelastung (RD) wurden zwischen den Gruppen verglichen. Für T und RD wurden Messwerte aus einer früheren Studien zugrunde gelegt. Für die Analyse der Kosteneffektivität wurde die Gerätekosten für WBCT (nicht für RCT, da bereits früher vorhanden) inkl. Unterhaltskosten, Erlös und Personalkosten der röntgentechnischen Assistenten einbezogen. 13.156 WBCT Scans wurden bei 5.798 Patienten durchgeführt (5.798 (44%) präoperativ; 7.558 (57%) Nachuntersuchung(en); Durchschnittsalter, 52,2 Jahre; 46% männlich. Primäre Pathologien waren Vorfußdeformitäten (n=1.189 (21%)), OSG Instabilität/Knorpelschaden (n=832 (14%)) und Rückfußdeformitäten (n=765 (13%)). In der WBCT Gruppe wurden 1.935 WBCT Scans und 10,7 CTs im Durchschnitt pro Jahr durchgeführt. In der RCT Gruppe erfolgen 1.850 R und 254 CTs. Die jährliche RD betrug im Durchschnitt 4,3/4,8uSv pro Patient WBCT/RCT Gruppe. Die jährliche T betrug im Durchschnitt 113h (3,5 Minuten/Patient)/493h (16,0 Minuten/Patient) für WBCT/RCT Gruppe. Der jährlich finanzielle Profit betrug im Durchschnitt pro Jahr 53.543/-723 Euro für WBCT/RCT Gruppe. 13.156 WBCT Scans bei 6.798 Patienten über einen Zeitraum von 6,8 Jahren als Substitution für R (+CT) führten zu einer reduzierten RD für das gesamte Patientenkollektiv von 10% (0,5uSv pro Patient) trotz höherer RD für WBCT als für R aufgrund der deutlich geringeren Anzahl von CTs. Die jährliche T verringerte sich um 380h (77%) gesamt (12 Minuten pro Patient). Der jährlich finanzielle Profit stieg um mehr als 54.000 Euro (58 Euro/Patient).
Digitale Volumentomographie (DVT) Radiation dose Radiographs Strahlendosis Time spent WBCT Weightbearing CT Zeitaufwand Bildgebung

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